Wielki Czwartek – Msza Wieczerzy Pańskiej
Msza
Wieczerzy Pańskiej otwiera celebrację Triduum Paschalnego, które jest
centrum roku liturgicznego. W liturgii rzymskiej pierwszego tysiąclecia
pod pojęciem “Triduum świętego” rozumiano Wielki Piątek, Wielką Sobotę i
Niedzielę Wielkanocną. W Wielki Czwartek wieczorem celebrowano Mszę
św., podczas której, zgodnie z chronologią Ewangelii, wspominano
Ostatnią Wieczerzę i ustanowienie Eucharystii, nie uważano tego jednak
za część Triduum.
Obecnie celebrujemy wielkoczwartkową
Mszę Wieczerzy Pańskiej już jako część Triduum Paschalnego. Jest to
bowiem coś więcej niż tylko wspomnienie pewnego historycznego
wydarzenia, poprzedzającego Mękę Pańską. Jezus Chrystus ustanawiając
Eucharystię podczas Ostatniej Wieczerzy celebrował na sposób
sakramentalny, w znakach chleba i wina, to co historycznie miało się
dopiero wydarzyć – swoją śmierć i zmartwychwstanie. Uczniowie Jezusa
otrzymali dopiero później poznanie tego w czym faktycznie uczestniczyli,
ale Ostatnia Wieczerza była w rzeczywistości sakramentalną antycypacją
Paschy Jezusa Chrystusa, spełnionej w Jego śmierci i zmartwychwstaniu. Z
tego względu celebracja ta stanowi już część Triduum Paschalnego.
Głównym czytaniem biblijnym w Mszy Wieczerzy Pańskiej jest fragment Ewangelii wg św. Jana,
opowiadający o umyciu nóg Apostołom przez Jezusa w czasie Ostatniej
Wieczerzy (J 13, 1-15). Ewangelia ta wprawdzie nie mówi niczego wprost o
ustanowieniu Eucharystii, mówi jednak coś niezwykle ważnego o sposobie
działania Boga. Obmycie nóg było gestem służebnym, wykonywanym przez
niewolników (zob. 1 Sm 25, 41), prawdopodobnie w ogóle nie przewidzianym
przez ceremoniał uczty paschalnej (przewidziane było jedynie obmycie
rąk). Jest to symboliczny gest wyrażający to, czym było całe życie
Jezusa: całkowitym darem z siebie dla Ojca i dla ludzi. Jest to miłość,
która dla dobra innych wchodzi w największe uniżenie. To jest również
obraz tej rzeczywistości, jaką jest Eucharystia. W Eucharystii Jezus
Chrystus, naprawdę obecny w chlebie i winie, elementach wziętych ze
świata przyrody, staje się pokarmem dla człowieka. Jest to niepojęte
uniżenie ze strony Syna Bożego – z miłości do człowieka. W każdej
Eucharystii człowiek spotyka się z tą pokorną i szaloną miłością Boga i,
karmiąc się Ciałem i Krwią Chrystusa, sam zaczyna być zdolny do życia
taką miłością. Jeśli celebrujemy Eucharystię poza kontekstem tej miłości
(np. będąc nie pojednani z kimś, odmawiając przebaczenia lub podchodząc
do Eucharystii machinalnie, bezmyślnie) to wprawdzie nie traci ona
niczego ze swej obiektywnej wartości, ale dla nas samych pozostaje
bezowocna.
Pierwsze czytanie jest wzięte z Księgi Wyjścia i
zawiera wskazania co do obchodzenia Paschy dla Żydów (Wj 12, 1-8.
11-14). Czytanie to wskazuje na ciągłość Starego i Nowego Testamentu.
Pascha Jezusa Chrystusa jest wypełnieniem Paschy żydowskiej. To Chrystus
jest prawdziwym barankiem paschalnym, którego krew ocala od zagłady.
Drugie czytanie, wzięte z Pierwszego Listu św. Pawła do Koryntian (1 Kor 11, 23-26),
zawiera opis ustanowienia Eucharystii, zgodnie z przedmiotem obchodu.
Zgodnie z Ewangelią dnia, można w Wielki Czwartek po homilii sprawować obrzęd umycia nóg. Dokonuje tego celebrans w stosunku do dwunastu wybranych osób. Jest to
niejako uobecnienie gestu Chrystusa – Sługi. Oczywiście nie może to być
tylko ryt do spełnienia. Jest to pewien symboliczny gest, który ma sens o
tyle o ile wyraża wewnętrzną postawę i ją umacnia. Dotyczy to
wszystkich, gdyż gest umycia nóg jest obrazem miłości ewangelicznej,
jest jednak oczywiste, że w szczególny sposób powinni o tym pamiętać
kapłani, wykonujący w ludzie Bożym posługę przewodniczenia w wierze.
Modlitwy mszalne nawiązują do głównych tematów liturgii: Wieczerzy Pańskiej, Ofiary
Chrystusa i miłości. Wszystkie one zostały wyrażone w kolekcie: “Wszechmogący,
wieczny Boże, obchodzimy pamiątkę najświętszej Wieczerzy, podczas
której Twój Jednorodzony Syn, mając się wydać na śmierć, pozostawił
Kościołowi nową wiekuistą Ofiarę i Ucztę swojej miłości; spraw, abyśmy z
tak wielkiego misterium czerpali pełnię miłości i życia”.
Na koniec Mszy Wieczerzy Pańskiej przenosi się Najświętszy Sakrament do
specjalnego miejsca przechowania (popularnie nazywanego ciemnicą).
Symbolizuje to udanie się Chrystusa na czuwanie do ogrodu Getsemani. W
miejscu przechowania Najświętszego Sakramentu powinno się na jakiś czas
umożliwić adorację. W kościele natomiast obnaża się ołtarz i, w miarę
możności, wynosi się krzyże. Krzyże, które pozostają, powinny być
zasłonięte.
Uczestnictwo we Mszy Wieczerzy Pańskiej zwalnia z odmawiania nieszporów w Wielki Czwartek.
Otwierany 1905 razy
|
Źródło:
oltarz.pl
|
Autor: ks. Maciej Zachara MIC |